ЦІНОВА ПОЛІТИКА
Оновлено 04.07.2019
Закон України «Про захист прав споживачів»
Закон України "Про ціни і ціноутворення"
Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"
Постанова Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 р. N 373 "Про затвердження Порядку формування цін на продовольчі товари, щодо яких запроваджено державне регулювання"
Постанова Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 р. N 833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів»
Здійснення торговельної діяльності підакцизними товарами на території Глухівського району
Ліцензування роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами здійснюється за Законом № 481 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі Закон № 481)
До тютюнових виробів, реалізація яких вимагає придбання ліцензії, належать: сигарети з фільтром або без фільтра, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання чи жування.
Поняття «алкогольні напої» визначене у підпункті 5 пункту 11 статті 14 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та в абзаці сьомому статті 1 Закону 481, згідно з яким алкогольні напої – це продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового.
Законодавчо визначена норма щодо віднесення пива до алкогольних напоїв починає діяти з 1 липня 2015 року.
Порушення вимог Закону № 481 та «безліцензійна» роздрібна торгівля алкогольними напоями і тютюновими виробами передбачає штрафні санкції у розмірі 200 % вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 грн.
Крім того, штрафними санкціями загрожує і роздрібна торгівля алкогольними напоями через РРО (реєстр розрахункових операцій), не зазначений у ліцензії. За це підприємство чекає штраф у розмірі 200 % вартості реалізованої через РРО (КОРО) продукції, але не менше 10000 грн.
У разі встановлення факту торгівлі алкогольними напоями суб’єкти господарювання, які отримали такі ліцензії, несуть відповідальність згідно з ст. 17 Закону №481 у вигляді штрафу у розмірі 6800 гривень за порушення вимог статті 15-3 цього Закону, якою встановлена заборона продажу алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових у невизначених для цього місцях торгівлі.
Визначення терміна «місце торгівлі» наведено у статті 1 Закону № 481 відповідно до якої місце реалізації алкогольних напоїв повинно бути торговельною площею не менше 20 метрів квадратних.
Порядок отримання ліцензії не надто складний.
Передусім потрібно знати, що видає ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами Головне управління ДФСУ в Сумській області, строком на 1 рік.
Одержана ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або тютюновими виробами має знаходитися на видному місці торгівлі і бути доступною для огляду (п. 27 Порядку № 493).
Вартість ліцензії встановлена ч. 14 — 16 ст. 15 Закону № 481 залежно від виду торговельної діяльності та місця торгівлі і становить:
для місць торгівлі, розташованих на території сіл і селищ, за винятком тих, що розташовані в межах території міст:
— 500 грн. на кожний окремий РРО (КОРО), що знаходиться у місці торгівлі, — за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями (крім сидру та перрі);
— 250 грн. на кожне місце торгівлі — за ліцензію на роздрібну торгівлю тютюновими виробами.
Ліцензію видають на рік, а її вартість оплачують щоквартально рівними частками.
Плату за роздрібну «алкогольну» та «тютюнову» ліцензії вносять щоквартально рівними частинами і зараховують до місцевого бюджету. Після проплати податковий орган робить відмітку про поточне (квартальне) внесення плати на зворотному боці ліцензії,. Вимога про проставляння відмітки обов’язкова і без неї ліцензія вважається недійсною. Ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або тютюновими виробами повинна знаходитися на видному місці торгівлі і бути доступною для огляду.
Щодо повноважень органів місцевого самоврядування у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.
Згідно з положеннями частини першої статті 26 Закону України «Про захист прав споживачів» державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, забезпечення реалізації державної політики щодо захисту прав споживачів покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, Відповідно до положень статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв’язку поділяються на власні (самоврядні) та делеговані.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад на здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів згідно Закону України «Про місцеве самоврядування» належать до делегованих.
У кожній селищній, сільських радах визначені відповідальні виконавці з питань захисту прав споживачів та дотримання правил торговельного обслуговування.
Про оформлення Куточка споживача
Загальні умови провадження торговельної діяльності суб’єктами оптової та роздрібної торгівлі, закладами ресторанного господарства; основні вимоги до торговельної мережі, мережі закладів ресторанного господарства і торговельного обслуговування споживачів (покупців), які купують товари у підприємств, установ та організацій незалежно від організаційно-правової форми і форми власності, фізичних осіб – підприємців та іноземних юридичних осіб, що провадять підприємницьку діяльність на території України, встановлюють Порядком провадження торговельної діяльності та правилами торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України Від 15.06.2006 р. №833 (далі – Порядок).
На фасаді торговельного об’єкта розміщується вивіска із зазначенням найменування суб’єкта господарювання, біля входу до торговельного об’єкта на видному місці розміщується інформація про режим роботи, погоджений з селищною (сільською) радою.
Однією з вимог Порядку є обов’язкова наявність у магазині (торговому залі) на видному та доступному місці куточка споживача.
Куток споживача – стенд з регламентованою інформацією для максимального забезпечення інформування та захисту інтересів споживачів. У Кутку споживача повинна бути розміщена наступна основна інформація:
1. Копія виписки або витягу суб’єкта господарювання з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб – підприємців;
2. Книга відгуків та пропозицій встановленого зразка (затверджена наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 24.06.1999 р. №349);
3. Адреси і номери телефонів територіальних органів, що забезпечують захист прав споживачів:
3.1. Телефон «Гарячої лінії» Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області (м. Суми, вул. Гамалія буд. 25) те.:+38(0542) 77-90-46, веб-сайт: http://www.dpss-sumy.gov.ua.
3.2. Телефон «Гарячої лінії» відділу економічного розвитку сільських територій, промисловості та інфраструктури Глухівської РДА (41400, Сумська обл., м. Глухів, вул. Києво-Московська 43, каб.16). При виявленні фактів порушень законодавства про захист прав споживачів звертатися за тел.:+38(05444)24070, електронна адреса Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .
4. Погоджений з власниками зручний режим роботи (відповідно до підпункту 4 пункту «б» статті 30 Закону України (280/97-ВР) «Про місцеве самоврядування в Україні»).
5. Одержана на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами копія ліцензії.
Також на вимогу споживача відповідальний працівник суб’єкта господарської діяльності повинен пред’явити:
1. Витяги з Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами.
2. Порядок провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування населення.
3. Закон України «Про захист прав споживачів».
Суб’єктам господарювання також слід пам’ятати, що куточок споживача потребує певної роботи з боку суб’єкта господарювання. Необхідно не рідше разу на тиждень перевіряти книгу відгуків та пропозицій і вживати відповідні заходи з інформуванням споживача: відслідковувати зміни законодавства; надавати об’єктивну інформацію про адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів; забезпечувати інформацією, яка в обов’язковому порядку передбачена у куточку споживача.
Суб’єкту господарювання доцільно укомплектувати Куток споживача Журналом реєстрації перевірок становленого зразка, в якому особи, що проводять перевірки, роблять відповідні записи. Подекуди цей журнал є стримуючим фактором для різного роду перевіряючих. (Журнал обов’язково повинен бути оформлений відповідно до Наказу Державного комітету України з питань розвитку підприємництва від 10.08.1998 р. №18 «Про затвердження форми та Порядку ведення Журналу відвідання суб’єктів підприємницької діяльності контролюючими органами (Журнал реєстрації перевірок)».
Відсутність куточка споживача або не належне його оформлення контролюючі органи (Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів на підставі ст. 244-4 КУпАП) прирівнюють до порушення правил торгівлі, за яке згідно зі ст. 155 КУпАП передбачено штрафи від 1 до 10 НМДГ (від 17 грн. до 170 грн.), а за повторне порушення протягом року – від 5 до 27 НМДГ (від 85 грн. до 459 грн.).
Про роботу «гарячої лінії» з питань захисту прав споживачів
На базі відділу економічного розвитку сільських територій, промисловості на інфраструктури Глухівської районної державної адміністрації (м. Глухів, вул. Києво-Московська 43, каб № 16) створено консультаційно-інформаційну службу «гаряча лінія» з питань захисту прав споживачів.
З питань виявлення фактів порушення законодавства про захист прав споживачів звертатись за телефоном +38(05444)24070 та на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Про стан торгівлі Глухівського району
До уваги суб’єктів господарювання Глухівського району!
Відповідно до Указу Президента України від 23 лютого 2001 року № 113 «Про заходи щодо підвищення якості вітчизняної продукції», постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2001 року № 1502 «Про щорічний Всеукраїнський конкурс якості» та розпорядження голови Сумської обласної державної адміністрації від 04.12.2015 року № 574-ОД «Про внесення змін до розпорядження голови Сумської обласної державної адміністрації від 06.04.2009 № 175 «Про заходи щодо проведення регіонального конкурсу якості «100 кращих товарів Сумщини» кожного року в області проводиться регіональний конкурс якості продукції «100 кращих товарів Сумщини».
Проведення цієї важливої акції ставить благородну мету – визначення на конкурсній основі кращих зразків продукції підприємств Сумської області, сприяння виробництву високоякісної і конкурентоспроможної вітчизняної продукції, насиченню цією продукцією ринків України та області. Організація та методичне забезпечення регіонального етапу конкурсу покладено на Державне підприємство «Сумський регіональний науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації».
Повний пакет документів учасника конкурсу можна отримати в ДП «Сумистандартметрологія» за адресою: м. Суми, вул. Харківська, 101 (к. 707) або на сайті www.gcsms.com.ua, заявки на участь необхідно подати до 25 липня 2017 року.
Інформаційну допомогу щодо участі в конкурсі можна отримати за телефонами ДП «Сумистандартметрологія»: 33-44-62, 33-35-97, факс 33-33-78, 067-5407551.
Для участі у вищезазначеному заході Вам необхідно звернутись до управління економічного розвитку, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Глухівської районної державної адміністрації за адресою: м. Глухів, вул. Києво-Московська, 43, тел. – (05444)2-26-07.
Роздрібна торгівля у Глухівському районі за І квартал 2017 року
За даними Головного управління статистики у Сумській області, обсяг роздрібного товарообороту підприємств, основним видом економічної діяльності яких є роздрібна торгівля, за січень–березень 2017 року у Глухівському районі становив - 8436,5 тис. грн., що становить 96,4% до січня-березня 2016 року та 0,4% до підсумку.
Про стан подовольчого забезпечення жителів Глухівського району
Задовольняючи потреби населення району в продовольчих та промислових товарах станом на 01.04.2017 на території Глухівського району працює 124 магазини, 10 торгових павільйонів і кіосків та 20 закладів ресторанного господарства, у тому числі Березівська об’єднана територіальна громада – 31 магазин, 5 торгових павільйонів і кіосків та 4 закладів ресторанного господарства, Шалигинська об’єднана територіальна громада – 20 магазинів, 2 торгових павільйонів і кіосків та 3 закладів ресторанного господарства.
Розрахунковий обсяг роздрібного товарообороту підприємств-юридичних осіб за січень-вересень 2016 року збільшився на 31,5% проти минулорічного показника та становить 31,1 млн. гривень.
Протягом І кварталу 2017 року, з метою насичення споживчого ринку продуктами харчування за низькими цінами, в районі з початку року проведено 46 ярмаркових заходів, де реалізовувалися товари народного споживання, сільськогосподарська продукція за цінами на 10-15% нижче від ринкових, загальний товарообіг склав 220,5 тис. гривень.
Право споживача на інформацію про продукцію
На адресу Держпродспоживслужби в Сумській області надходять чисельні скарги на порушення прав споживачів при придбанні ними товарів або замовленні послуг поза торговельним або офісними приміщенням, частіше за все по інтернету.
Основною проблемою у вирішенні вказаних скарг є той факт, що суб’єкти господарської діяльності не укладають зі споживачами відповідні правовідносини, самі ж споживачі не вимагають документ (договір, квитанцію, чек або інше), який дає підставу пред’являти претензії суб'єкту господарської діяльності у разі встановлення порушення їх прав.
Відповідно до ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Інформація про продукцію не вважається рекламою.
Інформація про продукцію повинна містити:
1) назву товару, найменування або відтворення знака для товарів і послуг, за якими вони реалізуються;
2) дані про основні властивості продукції, номінальну кількість (масу, об’єм тощо), умови використання;
3) відомості про вміст шкідливих для здоров'я речовин, які встановлені нормативно-правовими актами, та застереження щодо застосування окремої продукції, якщо такі застереження встановлені нормативно-правовими актами;
4) позначку про наявність у складі продукції генетично модифікованих організмів;
5) дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції;
6-) виробник (продавець) у разі виявлення недостовірної інформації про продукцію (якщо вона не шкодить життю, здоров'ю або майну споживача) протягом тижня вилучає цю продукцію з продажу та приводить інформацію про неї до відповідності;
7) дату виготовлення;
8) відомості про умови зберігання;
9) гарантійні зобов'язання виробника (виконавця);
10) правила та умови ефективного і безпечного використання продукції;
11) строк придатності (строк служби) товару (наслідків роботи), відомості про необхідні дії споживача після їх закінчення, а також про можливі наслідки в разі невиконання цих дій;
12) найменування та місцезнаходження виробника (виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача, а також проводить ремонт і технічне обслуговування.
Інформація про послуги, пов'язані з концертною, гастрольно-концертною, конкурсною, фестивальною діяльністю, повинна містити дані про використання чи невикористання виконавцями музичних творів фонограм власного вокального, інструментального, вокально-інструментального виконання музичного твору з музичним супроводом або без нього чи фонограм музичного супроводу до власного вокального, інструментального, вокально-інструментального виконання музичного твору.
Стосовно продукції, яка підлягає обов'язковій сертифікації в державній системі сертифікації, споживачеві повинна надаватись інформація про її сертифікацію.
Стосовно продукції, яка за певних умов може бути небезпечною для життя, здоров'я споживача та його майна, навколишнього природного середовища, виробник (виконавець, продавець) зобов'язаний довести до відома споживача інформацію про таку продукцію і можливі наслідки її споживання (використання).
Нормативно-правовими актами, в тому числі технічними регламентами, можуть бути встановлені додаткові вимоги до змісту інформації про продукцію.
Інформація споживачеві повинна надаватися згідно із законодавством про мови.
Вищевикладена інформація, повинно доводитися до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування.
Інформація про продукцію може бути розміщена у місцях, де вона реалізується, а також за згодою споживача доводитися до нього за допомогою засобів дистанційного зв'язку.
Продавець (виконавець), який реалізує продукцію, повинен обов'язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції або однієї категорії продукції та ціну однієї стандартної одиниці цієї продукції.
Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння.
Ціна продукції повинна включати в себе всі податки та неподаткові обов'язкові платежі, які відповідно до законодавства сплачуються споживачем під час придбання відповідної продукції.
На аукціонних торгах споживачам повинна повідомлятися стартова ціна продажу відповідного товару.
Ціна товару зазначається за одну упаковку такого товару, а якщо товар поставляється без упаковки - за одиницю вимірювання, яка звичайно застосовується до такого товару.
У разі коли за одну ціну пропонується кілька товарів, робіт або послуг чи їх поєднання або якщо продавець (виконавець) надає споживачеві при реалізації однієї продукції право одержати іншу продукцію за зниженою ціною, до споживача доводиться інформація щодо:
1) змісту та вартості пропозиції та у разі пропонування товарів, робіт або послуг за одну ціну - ціни таких товарів, робіт або послуг, взятих окремо;
2) умови прийняття пропозиції, зокрема строку її дії та будь-яких обмежень, включаючи обмеження щодо кількості.
Дія положень цієї частини поширюється також на продукцію, що є харчовим продуктом.
Вживання понять "знижка" або "зменшена ціна" або будь-яких інших, аналогічних за значенням, дозволяється лише з додержанням таких умов:
1) якщо вони застосовуються до продукції, яку безпосередньо реалізує суб'єкт господарювання;
2) якщо такого роду знижка або зменшення ціни застосовується протягом визначеного та обмеженого періоду часу;
3) якщо ціна продукції є нижчою від її звичайної ціни.
Дія положень цієї частини поширюється також на продукцію, що є харчовим продуктом.
Вживання поняття "розпродаж" або будь-яких інших, аналогічних йому, дозволяється лише з додержанням таких умов:
1) якщо здійснюється розпродаж усіх товарів у межах певного місця або чітко визначеної групи товарів;
2) якщо тривалість розпродажу обмежено в часі;
3) якщо ціни товарів, що підлягають розпродажу, є меншими від їх звичайної ціни.
Дія положень цієї частини поширюється також на продукцію, що є харчовим продуктом.
Після публічного повідомлення про початок проведення розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни до споживачів повинна доводитися інформація про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також ціну цієї ж продукції, встановлену після їх початку.
Дія положень цієї частини поширюється також на продукцію, що є харчовим продуктом.
У разі коли надання недоступної, недостовірної, неповної або несвоєчасної інформації про продукцію та про виробника (виконавця, продавця) спричинило:
1) придбання продукції, яка не має потрібних споживачеві властивостей, - споживач має право розірвати договір і вимагати відшкодування завданих йому збитків;
2) неможливість використання придбаної продукції за призначенням - споживач має право вимагати надання у прийнятно короткий, але не більше місяця, строк належної інформації. Якщо інформацію в обумовлений строк не буде надано, споживач має право розірвати договір і вимагати відшкодування збитків;
3) заподіяння шкоди життю, здоров'ю або майну споживача - споживач має право пред'явити продавцю (виробнику, виконавцю) вимоги, передбачені законом, а також вимагати відшкодування збитків, завданих природним об'єктам, що перебувають у його володінні на праві власності або на інших підставах, передбачених законом чи договором.
Збитки, завдані споживачеві недобросовісною рекламою, підлягають відшкодуванню винною особою у повному обсязі.
Продавець не звільняється від відповідальності у разі неодержання ним від виробника (імпортера) відповідної інформації про товар.
Під час розгляду вимог споживача про відшкодування збитків, завданих недостовірною або неповною інформацією про продукцію чи недобросовісною рекламою, необхідно виходити з припущення, що у споживача немає спеціальних знань про властивості та характеристики продукції, яку він придбаває.
Відповідно до пункту 1.6. Правил продажу товарів на замовлення та поза торгівельними та офісними приміщеннями (затверджено наказом Міністерства економіки України від 19.04.2007 N 103) у разі реалізації товарів за договором на відстані продавець повинен надати споживачеві інформацію про:
1) найменування продавця, його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;
2) основні характеристики товару;
3) ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;
4) гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з утриманням чи ремонтом товару;
5) інші умови поставки або виконання договору;
6) мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки товару;
7) вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;
8) період прийняття пропозицій;
9) порядок розірвання договору.
У разі ненадання такої інформації суб'єкт господарювання несе відповідальність згідно із законодавством.
Факт надання інформації повинен бути підтверджений письмово або за допомогою електронного повідомлення. Інформація, підтверджена таким чином, не може бути змінена продавцем в односторонньому порядку.
Якщо послуга надається засобами дистанційного зв'язку і оплачується через оператора телекомунікаційних послуг, підтвердження інформації не вимагається.
Найбільш гострим питанням при розгляді таких, скарг є відсутність інформації про найменування та місцезнаходження і продавця (виконавця).
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про захист прав споживачів», розшук суб’єктів господарювання до повноважень Держпродспоживслужби та його територіальних органів не належить, відсутність такого документу призводить до того, що Держпродспоживслужба не в змозі виконати свої функції щодо захисту споживачів.
РОЗДРІБНА ТОРГІВЛЯ У ГЛУХІВСЬКОМУ РАЙОНІ ЗА 9 МІСЯЦІВ 2014 РОКУ
За даними Головного управління статистики у Сумській області, обсяг роздрібного товарообороту підприємств (юридичних осіб), які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі та забезпечення стравами та напоями, за 9 місяців 2014р. у Глухівському районі становив 19,9 млн.грн., або 81,5% від обсягу відповідного періоду 2013р. (загалом в області - 99,3%).
Упродовж 9 місяців поточного року одному мешканцю району продано товарів на 831 грн. (у середньому в області – на 4372 грн.).
ВИРОБНИКИ ТА ТОРГОВЦІ ПРОДОВОЛЬЧИМИ ТОВАРАМИ ПОВИННІ ЗНАТИ
встановлення граничних торговельних надбавок на:
Відповідно до розпорядження голови облдержадміністрації від 01.02.2007 р. № 35 (у редакції розпорядження голови облдержадміністрації від 28.05.2008 р. № 342) встановлені граничні розміри торговельних (постачальницько - збутових) надбавок на продовольчі товари у сільських населених пунктах та підприємствах споживчої кооперації в розмірі 15%, а саме на:
- Борошно пшеничне та житнє
- Хліб з борошна пшеничного, житнього різних ґатунків та їх суміші, хліб і хлібобулочні вироби діабетичного харчування
- Макаронні вироби та крупи (крім виробів швидкого приготування)
- М’ясо яловичини, свинини, птиці (кури)
- Яйця курячі
- Ковбасні вироби варені (крім вищого ґатунку)
- Молоко питне незбиране жирністю до 2,5% включно, без наповнювачів, короткотермінового зберігання терміном до 7 діб включно (крім біопродукції)
- Масло вершкове жирністю до 72,5% включно, без наповнювачів (крім масла топленого)
- Сир жирністю до 9% включно, без наповнювачів (крім сиру твердого та плавленого)
- Сметана жирністю до 20% включно
- Цукор – пісок (крім рафінаду), олія соняшникова
Діяльність підприємств сфери послуг за липень місяць 2013 року
За даними Головного управління статистики у Сумській області по Глухівському району за січень-липень 2013 року обсяг послуг, реалізованих підприємствами сфери послуг, становить 256,4 тис.гривень, в тому числі за липень місяць – 31,4 тис.гривень.
Обсяг послуг, реалізованих населенню за січень-липень становить 46,8 тис.гривень, в тому числі за липень – 6,8 тис.гривень.